Danskernes dataforbrug stiger

De seneste år har der været en kraftig vækst i hvor meget data de danske mobilbruger benytter, og det skyldes i høj grad en øget aktivitet på sociale medier, så som Instagram, Facebook, Snapchat og hvad der ellers er af populære tjenester som man kan benytte med en smartphone.

Forskellen på en smartphone og en traditionel mobiltelefon

Hvor en almindelig mobil kan ringe amt sende SMS/MMS’er, så åbner smartphone for en helt ny verden, hvor man kan lave sort set det samme som man kan på en almindelig PC, dvs. gå på nettet og streame film eller musik osv.

Med smartphonens store udbredelse er der rigtig mange danskere, der har fået mulighed for at benytte disse tjenester på mobilen, og med en smartphone har de også adgang til de såkaldte apps, som er en række små programmer man kan installere på sin smartphone, det kan være en app med netbank, google maps, spil, det er kun fantasien der sætter grænser, og der findes næsten en app til et hvert behov. Med et større udbud af all disse tjenester er det klart at dataforbruget det stiger.

Nye abonnementer

I takt med at forbruget på data stiger, så bliver mobilabonnementerne tilpasset herefter, og i dag kan man få abonnementspakker med en enorm mange data inkluderet i prisen, og det lader mange sige friste af, da de godt ved at de er på nette på deres smartphone meget i løbet af en dag, og med en stor mængde data inkluderet i mobilabonnementet, så er de på den sikre side.

Det viser sig bare at størstedelen af danskerne kun benytter 1/10 af det data de har inkluderet i deres abonnement, hvilket betyder at de betaler for noget de aldrig bruger. En del af forklaringen skal findes i at vi i Danmark har WiFi vi kan koble os på nærmest uanset hvor vi er, og når dette er muligt, så benytter vi slet ikke noget data. Der kan også være tilfælde hvor man benytter sin telefon som modem, og på den måde undgår at have et bredbånd abonnement, og så giver det god mening at have meget data inkluderet.

I mange år har der været hård konkurrence på markedet for mobiltelefoni, og det ser ud til at fortsætte fremadrettet. Priserne på taletid og SMS/MMS er presset helt i bund og det samme er ved at ske for prisen for data, så mobilselskaberne er tvunget til at tænke i nye baner for at tjene penge. Noget af det nyeste er at mobilselskaberne laver indholdsaftaler med eksterne leverandører, det kan være Netflix, adgang til online aviser som Politiken, så man får en masse indhold inkluderet i sit abonnement, hvilket kan være interessant for mange forbrugere, man skal dog hele tiden have for øje, om det er noget man som forbruger kommer til at bruge eller ej.

Er man interesseret i at se hvilke mobilabonnement tilbud der findes, så er Mobilabonnementerne en mulighed.

Nye muligheder åbner op for konkurrenter

I takt med at der findes så mange programmer hvor man kan kommunikere udelukkende via internettet, som f.eks. med Skype og diverse chat-programmer, så kan det betyde at man på sigt ikke har brug for det traditionelle maste netværk, og også kendt som det mobile netværk, men at man med mange lokale wifi hotspots kan opnå den samme dækning til en billigere i pris. I USA har Google meldt ud at de vil teste dette af i New York, og de skal ske via deres eget fibernet, som så får tilsluttet disse hotspots. Om det nogensinde sker i Danmark er svært at sige, men i takt med teknologiens udvikling, så opstår der hele tiden nye muligheder, og hvis ikke de etablerede udbydere på markedet følger med tiden så er der en anden der tager deres plads. Hvem husker efterhånden Nokia, som var verdens førende producent indenfor mobiltelefoner for 15 år siden, de troede ikke på smartphonen, og overlod markedet til andre mere innovative kræfter, som Apple med flere, og i dag eksistere de nærmest ikke.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *