Få succes med at starte en restaurant

I disse fremgangstider er der fuld fart på restaurationsbranchen med fyldte fortovscaféer i store og endda mindre byer. Mange forsøger at starte op med salg af fødevarer, enten som restaurant, cafe, foodtruck eller andet, og mens nogle får succes, er der historisk set mange der ikke når sin 1 års fødselsdag. Uanset hvilken drøm du har om at starte i restaurationsbranchen, bør du lave lidt research og ikke mindst starte med at læse denne artikel. Så vil du nemlig få meget større mulighed for at skabe en bæredygtig forretning, som du kan leve af i mange år.

Test konceptet af inden du starter

Inden du går ud og skriver under på en lejeaftale og ansætter tjenere, kokke osv. bør du teste dit koncept af og få en masse feedback på din mad, dine priser og din service. Det kan du for eksempel gøre ved at starte ud med en lille bod på en festival, hvor du laver nogle af de retter eller drinks, som du har planlagt at servere i din restaurant/bar. På den måde vil du, på kun en weekend, få input fra hundredvis af kunder, og du vil lære en hel masse om din forretning og dine kunder. Du kunne også lave en lille midlertidig bod i det område hvor du tiltænker at drive din restaurant. På den måde vil du hurtigt finde ud af om der er nok potentielle kunder, og hvilken målgrupper der kommer forbi. Dette er vigtigt når du planlægger dit koncept og dine priser.

Find det rigtige køkkenudstyr

Når du starter en restaurant, cafe eller lignende, vil du altid skulle ud og have noget udstyr. Selv når du overtager en eksisterende forretning, vil du få brug for at supplere op med ting der passer til netop dit koncept. Her kommer du til at bevæge dig ud i et ukendt land, hvis du ikke har erfaring fra branchen. Storkøkkenudstyr findes nemlig i mange forskellige priskategorier, og ofte kan det være svært at finde ud af hvad forskellen er fra den ene vare til den anden. Mange maskiner, særligt af de billige udgaver, bliver ikke mærket af en producent, lige som du typisk vil vide hvem der står bag et TV nede i Elgiganten. Det er fordi mange vælger at købe varer hjem fra Asien og sætter sit eget logo på.

Heldigvis er der nogle tips til hvordan du kan sikre, at du køber det rigtige udstyr:

  1. Hold dig til kendte mærker eller i hvert fald produkter hvor du kan se hvem produktet er lavet af, og sæt dig ind i om det er et anerkendt firma.
  2. Hvis du køber køleprodukter såsom display køleskabe, kan du sikre dig at der findes en energimærkning, så du ved den er testet og godkendt.
  3. Køb europæiske varer, selvom du somme tider godt kan finde fornuftige varer fra Asien, fx ting uden motor eller andet finmekanik. Hvis det er komplekse maskiner såsom røremaskiner og ovne bør du som minimum sikre dig, at der findes reservedele i Danmark.
  4. Tjek energiforbruget på elektroniske maskiner. Ikke mindst på køle- og frysemaskiner, der er tændt døgnet rundt, kan der være mange penge at spare ved at købe energivenligt. Særligt GRAM har nogle modeller med et meget lavt energiforbrug, der kan spare dig flere hundrede kroner om året.
  5. Vælg en storkøkkenleverandør der har den nødvendige viden, særligt inden for de varegrupper der er vigtigst for dig. Hvis du laver en kaffebar skal du finde nogen der er dygtige til at rådgive inden for kaffemaskiner, og skal du lave en restaurant, bør du finde nogen der er har en bred viden inden for bl.a. industriopvaskere, køleskabe og koge/stegeudstyr.

Prissætning og markedsføring

Du får kun succes med din forretningside, hvis du formår at prissætte dine retter korrekt og markedsfører dig effektivt mod din målgruppe. Dette er desværre lettere sagt end gjort. Lad os forudsætte at du har fundet en god sammensætning af retter, og at din service er så god, at du ikke får nogen klager på bedømmelsessites og sociale medier.

I første omgang skal du sikre dig at du tjener penge nok på det du sælger. Du skal naturligvis kunne matche prisniveauet på de alternativer der findes i området, i hvert fald på sammenlignelig service og kvalitet. Men, hvis du ikke undersøger hvad dine retter koster at lave, kan du hurtigt få problemer med fortjenesten. Hvis du kan sælge dine retter for cirka 6 gange kostprisen, vil det i de fleste tilfælde kunne løbe godt rundt. Så vil du sikkert have nogle retter (f.eks. supper, pasta og salater) hvorpå du tjener mere, og andre retter (særligt kød og fisk), hvor du tjener mindre. Hvis du ikke mener at dette kan hænge sammen med din målgruppe, bør du overveje at ændre konceptet eller finde en placering der matcher dit koncept bedre.

Hvis du har succes, kommer markedsføringen ofte af sig selv. Madanmeldere kommer forbi og skriver artikler om din restaurant og dine kunder laver gode anmeldelser. Men inden da har du brug for at få fyldt bordene op. Det kan du gøre enten ved hjælp af klassiske marketing-tricks eller ved hjælp af nye online kanaler.

Er du kreativ og udadvendt, bør du arrangere nogle særlige events og happenings, udnytte dit netværk og invitere dem ind til åbningsaften eller f.eks. en vinsmagning. Dernæst skal du ud til de lokale medier, som ofte er glade for at kunne skrive om nye tiltag i lokalområdet. Sørg for at du har en pressemeddelelse klar så journalisten ikke skal opfinde den dybe tallerken.

Hvis du er en digital indfødt kan du hoppe på sociale medier, såsom Instagram og Snapchat, hvor du fortæller de daglige historier der sker i restauranten. Det kan være billeder af nye retter, sjove historier fra kunderne, eller måske videoer af kokken der laver lækker mad. Udnyt at du er i daglig kontakt med dine kunder og involver dem gerne i aktiviteterne. Har du et stort budget eller god tid og ikke mindst evnerne, vil jeg anbefale, at du forbedrer din restaurants online synlighed ved hjælp af søgemaskineoptimering (SEO) og annoncering på f.eks. Facebook og Google. Førstnævnte er gratis men tager tid, og sidstnævnte kræver at du har et budget på minimum 500-1.000 kroner om måneden, hvis du gør det selv eller minimum 5.000 kroner hvis du vælger at få et bureau til det.

Det vigtigste af alt

Det vigtigste parameter for at få succes er til syvende og sidst, at du har drivkraften og motivationen til at komme igennem de svære første måneder. Forvent ikke at der er penge til løn det første års tid. Så er du advaret.

Held og lykke med dit projekt.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *