Hvordan bliver du bedre til salg?

Salg er en eftertragtet disciplin. En dygtig sælger, som har præsteret og leveret synlige resultater, kan som udgangspunkt få job de fleste steder. Derfor er der også mange om buddet. Mange har måske talentet, men det er langtfra alle, som virkelig lever op til deres potentiale.

I denne artikel vil jeg præsentere tre elementer, som gør dig bedre til salg. Bruger du alle tre værktøjer, vil jeg vove den påstand, at du kan leve af salg resten af dit liv.

Øvelse gør mester

Det første er egentlig et generelt perspektiv, som gør sig gældende i de fleste af livets facetter. Men den kan ikke fornægtes. Skal du blive bedre til salg, skal du øve dig. Det handler ganske enkelt om at ringe en masse og arbejde hårdt.

Du kan ikke blive bedre til salg, hvis du ikke arbejder for det. Det skal dog tilføjes, at du ikke bare skal sidde og tankeløst ringe så mange kunder op som muligt. Hvis du skal blive bedre, er det vigtigt, at du forbliver opmærksom på, hvilke fejl du begår, og hvad du kan gøre bedre.

Et trick jeg brugte meget, da jeg startede for år tilbage, er det jeg kaldte SMÅL, som ganske enkelt er små mål. SMÅL går ud på, at du hver dag, sætter mindre målsætninger for, hvad du gerne vil arbejde på. Ofte vælger du et område, som du ønsker at blive bedre til. Det kan eksempelvis være small-talk. Så fokuserer du bare ekstra på at small-talke med dine kunder den dag. Forhåbentlig bliver det langsomt nemmere for dig, hvorfor du også får lettere ved at implementere det som en naturlig del af dine salgssamtaler

Det er vigtigt, at du ikke bliver utålmodig og begynder at have 2, 3, eller flere mål hver dag. Selvom det kan virke fristende, er det en dårlig idé, da du så slipper fokus fra de enkelte. Det er nemmere at lære en ting ad gangen i stedet for at prøve at lære det hele på en gang.

Sparring

I en salgsorganisation arbejder du sjældent alene. Du sidder formentlig med en masse kollegaer, hvoraf mange er rigtigt dygtige. Dem skal du lytte til og sparre med.

Lav workshops, øvelser og snak en masse om jeres forskellige kunder. Hør hvad der fungerer for de andre, og hvad der ikke fungerer. Kan deres råd minimere dine fejl, er det bare om at suge til sig.

Sparring handler heller ikke kun om at hjælpe hinanden med udfordringer og problemer. Ofte kan det hjælpe bare at tale højt om sine udfordringer, og langsomt kommer der en løsning, man ikke havde forudset. Derfor behøver dine sparringspartnere heller ikke at begrænses til de bedste sælgere i virksomheden. Faktisk kan det være rigtig værdifuldt at lære fra sig og dele ud af sine erfaringer. Tag unge sælgere under din kappe og hjælp dem, hvor du kan. Det gør også dig til en bedre sælgere og en bedre kollega, ikke mindst.

Tag et kursus

Dette punkt kommer også i forlængelse af ovenstående omkring sparring. At tage et salgskursus plejer at være en øjenåbner for de fleste sælgere.

Måske har man været i samme virksomhed nogle år, og der bliver i virksomheden skabt nogle faste arbejdsgange og bestemte måder at gøre tingene på. Problemer er ens og løses derfor altid på samme måde. Dog kan det godt køre lidt i tomgang og aldrig rigtig udvikle sig.

Hvis du ønsker at udvikle dig professionelt og personligt, giver et salgskursus dig en ny vinkel og nye perspektiver på dit arbejde. Lige pludselig kommer der én udefra med andre ideer og ny inspiration.

F.eks. har Thomas Jarolics bred erfaring med at afholde salgskursus. Han fortæller, at når du skal vælge et salgskursus, er der mange muligheder at vælge imellem. Hans råd er, at du vælger et kursus, som fokuserer på en konkret problemstilling. Hvis du eksempelvis har store udfordringer med at lukke kunderne, er det selvsagt oplagt at lede efter et kursus, som specifikt fokuserer på denne udfordring.

Kombinér ovenstående

De tre ovenstående punkter er ikke tre valgmuligheder. Vil du være bedre, skal du suge til dig, hvor du kan. Du kommer ikke langt, hvis du kun arbejder hårdt, men ikke arbejder smart. Ligesom du heller ikke kan sidde og sparre hele dagen eller lære at sælge på et kursus. At blive en dygtig sælge kræver en kombination af alle tre punkter.

Husk alle succeser er startet et sted, det er du også nødt til!

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *