Hvad koster SEO?

Hvad er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, eller sagt på godt dansk: Søgemaskineoptimering.

Målet med SEO er at opnår de bedste placeringer i de organiske søgeresultater på Google på et givent søgeord, og derved få målrettet “gratis” trafik til sin side. Når ordet gratis bliver sat i “” så er det fordi det er et udsagn der kan diskuteres. SEO tager tid, meget tid! Og det kræver en løbende indsats og opmærksomhed for at opnå de ønskede resultater, og det kræver mindst lige så stor en indsats for at bibeholde resultaterne. Så ja, hvis din tid ikke har nogen værdi, så er SEO helt sikkert gratis.

Med SEO gælder det om først at fremhæve overfor Google hvad det præcist er den pågældende side handler om. Dette gøres igennem title og description tags, så både Google og brugerne er klar over hvad det er for en side man møder når man klikker på et link. Det handler også om tydeligt at gøre brug af søgeordet ned igennem siden, og evt på billede hvis dette er aktuelt.

Hvordan arbejder man med SEO?

Når SEO arbejdet begynder på en side startes der oftes med at lave en teknisk analyse. En ting der er vigtigt for brugerne er at siden loader forholdsvist hurtigt, så derfor startes der med en hastigheds analyse. Ting der oftes kan gøre en hjemmeside langsom er dårlig kodet tema eller cms, alt for tunge billeder, manglende brug af Gzip eller cache eller en dårlig hosting udbyder. Efter hastigheds optimeringen er der andre tekniske detaljer der skal på plads. Der skal oprettes sitemap som skal indsendes til Google, siden skal være mobil optimeret så den ser godt ud på alle enheder, der skal gøres brug af strukturede data og billeder skal bruge alt tekster. Først herefter kommer arbejdet med at optimere den enkelte side til det ønskede søgeord. Titlen, som er det første man ser ved en Google søgning, skal indholde søgeordet. Beskrivelsen som også fremgår i søgeoversigten, skal også gerne indholde søgeordet, så brugerne ikke er i tvivl om hvad det er de vil finde ved at besøge din side. Selve indholdet på din side skal være relevant for brugerne i forhold til hvad det er de søger efter. Søgeordet skal gerne fremgå ned igennem teksten, og det anbefales at der aldrig er under 300 ord på siden (500 vil være ideelt). Herefter begynder det eksterne arbejde. Der skal nemlig bygges links til den pågældende side. Links til en side vil altid blive set som en anbefaling af Google. I grove træk er de fleste links gode at få, så længe det blot skaber værdi for brugeren der læser det. En artikel omkring emnet, med et link videre ind til din hjemmeside hvor der står mere om emnet vil være super. Spam kommentarer på blog opslag der slet ikke omhandler det pågældende emne, vil ikke skabe nogen form for værdi og derfor heller ikke være godt for SEO. Det er derfor altid en god ide at hver gang man forsøger at skabe et link, at man lige tænker “vil dette skabe værdi for dem der læser det”.

Hvad koster SEO?

Dette er et af de svære spørgsmål. Hvad koster en SEO aftale egentligt med et bureau? Det er utroligt svært at svare på, da der altid vil være tale om individuelle vurderinger. Der er aldrig 2 sider der er ens, og virksomhedens ønsker og budgetter er forskellige. Nogle har rigtig mange sider og kræver mange timer om måneden for at optimere. Andre har meget små sider, med meget få søgeord de ønsker at fokusere på. Men skal vi endelig have nogle priser på bordet, så lad os med det samme slå fast: Du får ikke nogen seriøs SEO konsulent til at lave noget for dig for 500 kr/md. Det er simpelthen ikke muligt. Får man lavet SEO i samarbejde med et seriøst online marketing bureau så starter priser oftes ved de 4.000 kr/md.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *