Markedsføring via e-mail og dets problemstillinger

Lavet af: 

E-mail markedsføring er en af de former for direkte markedsføring, som sker via internettet. E-mails sendes til potentielle kunder for at øge forretningen. Idéen er at vinde kundernes tillid ved at offentliggøre relevante oplysninger og guide dem til relevante indkøbsmuligheder. E-mail markedsføring er samtidig med til at styrke forholdet til en aktuel kunde, ved at vedholde kontakten med dem. I simple ord er det at sende e-mails til kunder, kendt som e-mail markedsføring.

Den største fordel ved e-mail markedsføring er, at det ikke tager særlig lang tid, det er ikke ressourcekrævende og det er derfor omkostningseffektivt.

Inden for en kort periode, kan et stort publikum nås, og funktioner som abonnementer, afviste meddelelser, web bugs mm. gør det muligt for virksomheder at spore potentielle kunder og deres adfærd. Da kunderne kan nås direkte, er det nemt at indsamle feedback. Med hensyn til omkostninger er denne markedsføringsteknik ikke lige så dyr som nyhedsbreve. Rapporter har ligeledes vist, at dette er den næstbedste markedsføringsteknik efter ”search marketing”.

E-mail markedsføring er en moderniseret udgave af traditionel post-markedsføring. Fordelen i forhold til den langsomme post-markedsføring er, at det tager langt kortere tid at nå en kunde med e-mail end ved traditionel post. Ligesom at folk dagligt tjekker deres postkasse, bliver folks online mail-boks ofte tjekket flere gange dagligt af flertallet af internetbrugere.

Udviklingen indenfor denne type markedsføring har medført utallige nyttige værktøjer og web-tjenester. ”List host” er f.eks en service der giver marketingfolk mulighed for at administrere enorme e-mail databaser. Hvis en virksomhed har et større budget, kan ”list managers” blive hyret til at varetage de store e-mail databaser og der er ligeledes software på markedet der kan assistere med dette.

Når kunden udfylder formularen for første gang, er der afkrydsningsfelter som afspejler kundens interesser. Afhængigt af disse valg, vil en annoncør sende tilbud til dem. Dette er kendt som ”opt-in-mail-reklamer”, fordi kunden aktivt har valgt at modtage e-mails og markedsføringen. Indholdet af e-mailen kan være omfattende, men den skal nødig være al for lang, da folk ofte læser mails overfladisk og ikke har så meget tid til hver e-mail.

Det er ikke nødvendigt at mailen kun omhandler ét produkt – relaterede produkter kan ligeledes inkluderes. Dette er kendt som krydssalg. Ved at sende e-mails til flere kunder på et tidspunkt kan du spare tid og du vil samtidig øge effektiviteten. Den ”call-to-action” eller effektive meddelelse, som skal få kunden til at handle, skal vælges med omhu og have stort fokus i hver e-mail.

Den mørke side af e-mail markedsføring er ”spam” eller ”bulking” som det også hedder. Nogle virksomheder indsamler e-mail-adresser på ulovlig vis og sender irrelevante mails til dem. Dette kan både være irriterende og ligeledes farligt, da nogle hackere designer e-mails som reklamer. Ved at klikke på en sådan reklame, kan der downloades virus der kan ødelægge computeren.

For at gøre tingene værre, har Direct Marketing Association of America til sinde at gøre ”spamming” lovligt. Nogle forbud er placeret på udbyderne, der hjælper erhvervsorganisationer til at styre deres e-mail markedsføring ved at give dem allerede forberedte e-mail skabeloner.

De fleste e-mail services har et filter til at adskille ”spam mail” fra ægte e-mails ved at oprette separate mapper til begge – Dette er kendt som spam-filtrering. I tilfælde af et stort antal spammails, kan det risikeres at en vigtig e-mail ender i spam-filtret og går hen og bliver slettet med de uønskede spam-mails. Denne form for fejl er kendt som falske positiver. Risikoen for at dette sker er dog sjælden.

Der er mange love mod spamming som eksempelvis USA’s Can-Spam act, og Europas elektronisk kommunikationsregler. Ifølge disse love, bør selskaberne få deres afsenderadresse autentificeret, og det skal sikres at en afmeldings-link er synligt i e-mailen. Ved manglende overholdelse af disse regler, vil den mindre straf betyde sortlistning og i en større skala, kan virksomhederne modtage store bøder.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *