Flyforsinkelse – Her er hvad du skal gøre for erstatning.

Hver dag finder der adskillige flyforsinkelse og flyaflysninger sted, her er hvad du skal gøre, hvis du på egen krop oplever, at dit fly bliver forsinket.

At rejse kan være en stressende oplevelse, især hvis det er med børnene. I har alle set frem til den dag hvor i endelig skal afsted.  Alle kufferter pakket, solcreme, badebukser og klipklapperne er klar, også kommer flyforsinkelse, der tager fusen af alt den hype der har været månederne op til.

I løbet af den periode man har ventet, kan der være flere forskellige faktorer der kan gå galt, som sygdom, dødsfald, ulykker mm., og så er en flyforsinkelse lige prikken på i’et.

Når flyforsinkelsen sker, så er der forskellige kriterier der skal opfyldes før, at der er tale om en erstatningssag.

Læs med her, for at være opdateret på den nyeste viden omkring reglerne for kompensation ved flyforsinkelse.

Særligt gældende regler for Europa

Flyet skal først og fremmest være registeret i Europa og enten flyve fra en europæisk lufthavn, eller så skal slutdestinationen være til et land inden for europæiske grænser. Da loven om erstatning og kompensation for flyforsinkelser er særligt gældende for Europa.

Den europæiske forordning der blev vedtaget i 2005 er stadig gældende. Denne indeholder de kriterier der skal være gældende for at der er tale om kompensation for flybiletten.

Det andet kriterie for at erstatning er, at flyet skal være mindst 3 timer forsinket. Alt under dette er ikke berettiget til erstatning.

Hvordan bliver flyforsinkelsen regnet ud?

Flyforsinkelsn bliver beregnet ved, at man ser på hvor længe der er i mellem den forventede landingstid, og den reale tid. Landingstiden bliver beregnet fra, hvornår passagerene bliver lukket ud fra flyet.

Der skal man være opmærksom på, at de fleste flyselskaber beregner dette fra øjeblikket når flyet lander eller indtil flyet står stille. Dette er simpelthen forkert. Dette kan man pointere i sin klage ved for eksempel at skrive “…at da passagerne blev lukket ud, var klokken nøjagtig X”.

Ekstraordinære omstændigheder

Et andet punkt der kræver særlig opmærksomhed og hvor der kan opstå tvivl om, hvorvidt den europæiske forordning er gældende er – Hvis der er tale om forsinkelse på grund af kraftigt blæst, orkan, terror med videre.

Her er der yderligere særlige regler gældende. For at læse om dette i forordningen skal man se efter punktet “Ekstraordinære omstændigheder“. Dette er de årsager for forsinkelsen, der ikke tillader en erstatning eller en flyforsinkelse kompensation

Hvis der er tale om følgende årsager til forsinkelsen kan du ikke få erstatning:

  • Terror
  • Sabotage
  • Birdstrike
  • Naturkatastrofer
  • Lufthavnsstrejke, hvilket har fundet sted ofte her for tiden

Dette er de årsager der gør en flyforsinkelse og flyaflysning lovlig, det vil sige, som ikke berettiger passagerne til erstatning.

Vi anbefaler, at man beder flyselsskabet om en erklæring for, hvorfor flyet blev forsinket eller aflyst, og vedlægger dette sin sagsmappe, så advokaten kan have det med i sin sag.

Man kan blandt andet bede om forklaringen allerede i lufthavnen før ‘takeoff’.

Hvor meget kan man få udbetalt i erstatning?

Erstatningens størrelse afhænger af, hvor langt man rejser, men typisk er det de samme priser der bliver udbetalt fra flyselskaberne.

I nedenståened tabel kan man se hvor man skal rejse fra og hvor hen, afstanden mellem de to lokationer, samt længden af forsinkelsen før der er tale om en erstatningssag:

Destinationer Forsinkelsestid
Start uden for EU til EU Afstand Under 3 timer Over 3 timer
Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til uden for EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 4470,-
Start EU til EU Under 1500 km 0,- 1860,-
1500-3500 km 0,- 2980,-
Over 3500 km 0,- 2980,-

 

Hvad hvis min forsinkelse er under 3 timer?

Opfylder din flyforsinkelse ikke kravet om længden på forsinkelsen, så frygt ej – der er stadig goder der kan glæde dig. Ved forsinkelser på mindst 2 timer har du ret til et gratis måltid, samt forfriskninger.

Derudover har du også krav til gratis telefonopkald.

Oplever du forsinkelser på mindst 5 timer, så har du ret til et gratis hotelophold, hvor flyselskabet også skal betale for din transport til og fra hotellet.

Selvom det kan være træls at befinde sig i lufthavnen i så lang tid, så er der heldigvis en masse at opleve, i hvert fald hvis man er i Kastrup Lufthavn, hvor man kan se på chokoladeboks, gå rundt i Tax Free, spise de forskellige steder mm.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *